Odzval sem se na vabilo g. Jarca in se odpravil na ogled simulatorja letenja na letališče Brnik. Ob ogledu je nastal še intervju, ob tej priložnosti pa bi se mojemu gostitelju še zahvalil za izredno priložnost.
Kje so vaši začetki v letalstvu?
Že zgodaj je bilo to. Pri slabih šestnajstih letih. Vse, kar je letelo po zraku in imelo krila, mi je bilo izziv. Na začetku sem začel modelirati in izdelovati rakete z enim ali več motorji. V Ameriki so takrat izdelovali in v vesolje pošiljali rakete Saturn 5, pa kapsule APPOLO z astronavti, pa pristanki na Luni, dogajanje je bilo pestro. Jaz pa sem svoje rakete za domačo hišo ali na sosedovem travniku izstreljeval ter posledično sosedom in seveda domačim delal sive lase. Če bi takrat živel v Ameriki, bi verjetno moja življenjska pot bila zapisana astronavtiki in vesolju. Nato sem izdeloval modele letal, jadralnih in kasneje motornih na daljinsko vodenje, kasneje pa v Lescah začel leteti z jadralnimi letali in nato z motornimi letali. Plačilo za letenje pa je bilo, da smo v klubski delavnici rezali in zlagali kartone za izolacijo ali pa v Železarni Jesenice podirali peči martinovke. Zanimivi začetki.
Se je letalstvo od takrat spremenilo?
Spremenilo se je na vseh nivojih. Ocenjujem, da se je v letalstvu najhitreje sledilo razvoju tehnologije, šolanju in usposabljanju v poklicih v letalstvu. Seveda pa je potrebno stalno izboljševati in posodabljati procese ter znanje na tem področju. Ko se večkrat zazrem v nebo, ko letalo poleta iz letališča Jožeta Pučnika Brnik in se usmeri proti oddaljenemu letališču s sto ali več potniki na krovu, vem da delujejo vse službe v letalskem podjetju, katerega last je letalo, po strogo določenem nadzorovanem sistemu ter da so vse službe na letališču, s katerega je letalo poletelo, svoje delo opravile odlično, usklajeno ter profesionalno. Tako so omogočile varno in zanesljivo potovanje potnikom.
Seveda je za svoje delo visoko usposobljena tudi posadka letal. Ocenjujem in menim, da je letalstvo ter potovanje z letali najbolj varen način transporta.
Poklicno se ukvarjate s področjem šolanja in usposabljanja pilotov?
V Adria Airways sem prišel leta 1980. Slab mesec pred tragedijo na Korziki. Podjetje se je ponovno postavilo na noge in v floto letal so prihajala letala A320. Popolnoma nova tehnologija letala. Podjetje me je poslalo v Francijo v podjetje Airbus Industrie-Tolouse, kjer sem spoznal in se naučil novega koncepta letala, digitalizacije pilotske kabine ter sistema šolanja in usposabljanja pilotov, pa tudi kabinskega osebja in mehanikov za ta tip letala. V Franciji sem delal v njihovi razvoji skupini programerjev in programiral sistem šolanja pilotov z računalniško tehnologijo in multimediskimi napravami (t.i CBT). V Adria Airways sem potem s pomočjo ostalih inštruktorjev za tip letala postavljal sistem šolanja in usposabljanja pilotov s sistemom, ki sem ga spoznal v Franciji. Sodobna tehnologija šolanja, ki je nadomestilo dosedanje šolanje po klasičnih metodah (plakati, prosojnice, itd…) in seveda z določenim delom šolanja na letalu. Vpeljana novost v podjetju je bila popoln pričakovan uspeh na področju usposabljanja letalcev in posledično tudi finančne ustreznosti zaradi posodobitve sistema šolanja z novimi tehnologijami. Šolal sem se tudi v Nemčiji in Združenih državah Amerike.
Sem tudi specialist za šolanje letalskega osebja na daljavo z novimi računalniškimi tehnologijami. Izzivov s področja letalstva mi ne zmanjka.
Ste tudi strokovnjak na področju simulacije letenja. Kdaj se je začel uporabljat takšen način šolanja?
V sodobnem sistemu šolanja in usposabljanja pilotov si ne predstavljam, da ne bi uporabljali simulatorjev letenja.
Zanimivo je dejstvo je, da je bil prvi t.i. simulator letenja narejen kmalu po začetku 1. svetovne vojne. Piloti takratnih letal, ki so bila dvo in trokrilna iz lesa in platna, so bili seznanjeni z umetnostjo letenja šele takrat, ko so bili z letalom v zraku. Smrtnost zaradi neustreznega šolanja pilotov je bila visoka. Poveljniki vojaških pilotov so bili prisiljeni izumiti sistem, ki bi bodoče pilote že na zemlji seznanil z osnovami letenja.
Tako so na zunanjo steno francoske kmetije prepleskali spodnji del stene z rjavo barvo (zemlja), zgornji pa z modro (nebo). Vmes je bila črta, ki je simboliziral horizont obzorja. Po dolgem so prerezali velik sod za vino. V sod so dali lesen stol in namestili krmilno palico, kot je bila v letalu. Na vsako stranico soda so namestili odrezane ročaje metle. Za te ročaje, na vsaki strani soda, je držal vojak, ki je po ukazu inštruktorja letenja premikal sod s kandidatom v levo ali desno ali pa naprej in nazaj oziroma po nagibu. Vsa konstrukcija je bila na težišču odrezanega soda nameščena na železni palici z okroglino na vrhu palice, ki je bila zakopana ali zabita v zemljo. Kasneje so na sod namestili še majhna krila s komandami. Tako je bil začetek simulatorjev letenja in učenja z njimi.
Sedaj so simulatorji letenja popolna replika pilotske kabine pravih letal, z gibanjem v vse smeri. Tako imenovani full flight simulator letenja.
V Letalski šoli ADRIA AIRWAYS imate tudi simulator letenja za šolanje pilotov?
Seveda. Dolga leta smo uporabljali ameriški simulator letenja ATC 810 (ZDA), ki je ponazarjal letenje na dvomotornih turbopropelerskih letalih, brez zunanje vidljivosti. Tehnologija delovanja tega simulatorja je počasi zastarela in postala neprimerna za kakovost znanja naših pilotov.
Leta 2007 je Adria Airways kupila nov simulator letenja za tri tipe letal: King Air 200, Seneca 5, in Turbo Arrow 38. Z njim lahko šolamo pilote do stopnje znanja prešolanja na večja letala Airbus A319, Canadier Regional Jet 200, 700 in 900, ki so v floti naše letalske družbe. Naš simulator Mechtronix FNPT/II MCC iz Kanade je sodobna računalniška tehnologija, s pomočjo katere lahko predvidimo in izvedemo vse nepričakovane situacije v zraku. Z njim omogočamo vrhunsko usposabljanje pilotov na prej omenjenih vrstah letal.
Simulator omogoča izvedbo vseh stopenj leta v virtualnem zračnem prostoru. Hkrati pilotu predstavlja tudi skoraj popolno ponazoritev realnega pogleda skozi kabino letala. Vidi lahko pokrajino, gore, ceste, reke in drugo, ne le letališke infrastrukture kot take. Hkrati lahko na simulatorju trenira tudi letenje v vseh vremenskih pogojih.
Kanadsko podjetje Mechtronix, ki je napravo izdelalo, je v največji možni meri upoštevalo realno odzivanje dinamike letenja v pravem letalu. Tako je poskrbelo, da pilot z letenjem na simulatorju pridobiva izkušnje, ki so primerljive z realnim letenjem.
Na katera letališča je možno leteti na simulatorju in kakšne vaje se na njem lahko izvedejo?
Na našem simulatorju so programirana vsa letališča Evrope in severne Afrike. Vgrajena ima tudi vsa ustrezna navigacijska sredstva, ki omogočajo izvedbo realnih situacij med letom. Tako lahko vadimo zahtevno letenje brez zunanje vidljivosti, t. i. »IFR letenje«.
Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana in frankfurtsko letališče sta na naprimer na simulatorju virtulalno popolne kopije obeh letališč v naravi. Tako sta pristajanje ali vzletanje enaka realnemu. Podobno je tudi z drugimi evropskimi letališči.
Na njem se lahko izvajajo različne vaje od napak na delovanju letala, navigacije, komunikacije in podobnega, do letenja v megli, vetru in drugih pogojih, ki zmanjšujejo vidljivost, itd.
Kaj sta to virtualna steza in virtualni zračni prostor? Kako poteka tak let?
Računalniki simulatorja letenja oblikujejo navidezni zračni prostor z vsemi elementi pokrajine in letališko infrastrukturo. Pomembno je, da imamo v njem tudi vse letalske parametre na točno enakih pozicijah, kot v realnosti. Tako je neka virtualna steza v natančno taki smeri, višini in dolžini, kot je to v realnosti. Pilot v simulatorju tako opravlja vse postopke nastavitev navigacijskih sredstev in ostalih postopkov, kot v realnem letenju. Z nastavitvijo vseh navigacijskih parametrov na primer pri pristajanju, se pilot z modelom simulatorskega letala spusti na stezo in letalo varno ustavi, kot je to v praksi pri običajnih letalih.
Ste tudi v privatnem življenju zapisani letalstvu?
Tudi. Seveda, če mi le dopušča čas. Stalno, tudi v prostem času, se izobražujem in izpopolnjujem znanje s področja letalstva. Če je le možno, grem letet. Pred leti, ko so prišli v Sloveniji prvi računalniki Spectrum in Commodore, sem s prijatelji sprogramiral prvi program, ki je omogočal, da si z maketo letala pristal na na stezi ali z nje poletel, ukaze pa si letalu pošiljal preko tipk s puščicami na tipkovnici. Z razvojem računalnikov in programske opreme so se pojavili izboljšani programi oz. simulatorji letenja MICROSOFT FLIGHT SIMULATOR. Za MICROSOFT FLIGHT SIMULATOR smo s prijatelji sprogramirali prvo virtualno Slovenijo in športna letala, ki letijo v slovenskem zračnem prostoru. Mnogo programiranja in neprespanih noči je bilo potrebno, da je bila narejena virtualna Slovenija. Številčni letalski zanesenjaki žal ne bodo nikoli naredili izpita za pilota. Zaradi različnih vzrokov. Sem soustanovitelj Društva virtualnih pilotov Slovenije. Letalskim zanesenjakom je v tem društvu omogočeno, da se preko interneta pridružijo svetovni mreži virtualnih pilotov, ki po točno določenih pravilih in postopkih ter seveda predhodno po ustreznem šolanju z letalom (virtualnem) preko domačega računalnika in ustrezne opreme za krmiljenje in komunikacijo, letijo kot pravi piloti.
Ali na letališču podjetja sodelujejo med seboj pri usposabljanju in izobraževanju letalskega osebja oz. osebja za delo na letališču?
Seveda. Aerodrom Ljubljana Brnik Fraport je ustanovil Letalsko akademijo Fraport, ki bo tudi imela simulatorje za šolanje in usposabljanje oseb za delo na letališču ( npr. simulator za gašenje požara na letalu, itd…). Tudi v okviru šolanja in usposabljanja letalskega osebja (piloti in kabinsko osebje) se bodo uporabljale te naprave.
Medsebojno sodelovanje podjetij pri zagotavljanju vrhunsko usposobljenih zaposlenih v letalstvu je dejstvo in zagotovilo, da je letalski promet najvarnejši.